Druhý rok psychologie za mnou – zhodnocení předmětů druháku na FF UPOL

Je to pro mě stále překvapivé, ale už před několika měsíci jsem překonala hranici poloviny bakalářského studia, a hranice poloviny prvních pěti let se pomalu přibližuje také. Zároveň jsou prázdniny, ve stagu svítí, že jsem 700. dnem studentkou psychologie, konečně mám pocit, že netrávím život ve vlaku, a tak je ideální čas na to se podívat na předměty, které jsem si dobrovolně či méně dobrovolně zapsala v průběhu druháku.

Tímto příspěvkem navazuji na obdobný, který jsem napsala po konci prváku. Pokud vás tedy čeká prvák a chcete se podívat na krátké glosy téměř všech předmětů, které jsem si zapsala já, směle do toho. Předměty si také nezapisuji plně podle doporučeného plánu, je tedy možné, že předmět, co čeká letošní druháky, už jsem absolvovala minulý rok.

V zimním semestru jsem si střihla nečekaně pouze 9 předmětů, v letním semestru jsem skončila s jedenácti. Vede to k příjemnému důsledku, že kredity za B a C předměty mám skoro naplněné, což by (snad) mělo vést ke klidnějšímu poslednímu roku, který by si vzhledem k povinným praxím, diplomce, státnicím a obhajobám na konci prvního roku psychoterapeutického výcviku nějaké to odlehčení opravdu vyžadoval.

Diplomový seminář (ZS)

Když už si myslíte, že si budete muset vybrat nějakého vedoucího, i když se svým výzkumným záměrem žádného vhodného nevidíte, je možné, že si nějaký vedoucí vybere vás. Stále jsem ale nesebrala odvahu zrekapitulovat celý můj proces výběru tématu a vedoucího své bakalářské diplomové práce.

Interakční psychologický výcvik 3 a 4 (ZS a LS)

Další dobrý příklad akce a reakce: to si tak zapůsobíte na svou skupinu interakčního výcviku, ona zapůsobí zpětně na vás a než se nadějete, už jste se z toho zapsali do psychoterapeutického výcviku!

Konstrukce testů a dotazníků (ZS)

Věřili byste, že když dáte někomu vyplnit dotazník, kde má křížkovat buď box “ano”, nebo box “ne”, je možné, že si z prostorou mezi boxy udělá vlastní škálu, na které bude hodnoty zaznamenávat? Já také ne. A už vůbec bych nevěřila, že se budou v dotaznících dít i divočejší věci. Vzhledem k mému IT pozadí mi ale asi mohlo dojít, že tento předmět bude pokročilá lekce uživatelského chování pro fronend vývojáře, ale ve verzi papír-tužka.

Psychologie organizace (ZS) + Organizační kultura a klima (LS)

Cože? Něco, co se točí kolem psychologie a pracovního prostředí a není to nekonečná teoretická nuda a nepraktičnost? Tato tematika mě velmi příjemně překvapila a ujasnila mi, jak využívat hodnoty organizace a culture fit pro svůj prospěch. Peklo dvou praktických výzkumů v zimním semestru vyrovnává čerstvost článků probíraných v letním semestru.

Pedagogická psychologie (ZS) + Speciální otázky pedagogické psychologie (LS)

Konečně jsem zjistila, že vzděláváním dospělých se zabývá andragogika, a že v rámci pedagogické psychologie si u dospělých zase neškrtnu. Na druhou stranu jsem naprosto propadla teorii sebeřízeného vzdělávání, svobodných škol a unschoolingu! V letním semestru jsem také sebrala odvahu a v rámci studia se vypravila pozorovat, jak to v takové svobodné škole chodí. To mi opět potvrdilo, že spoustukrát mě od nabytí praktických znalostí, o které mám skutečně zájem, dělí jeden email (potažmo člověk).

Selfmanagement (LS)

Předmět vyléčil můj pocit, že jsme zaměřeni až tak moc na akademickou psychologii, že bychom zapomněli na všechno ostatní. Ano, v jednom předmětu můžete dostat za úkol týden meditovat, zkusit novou metodu time-managementu, i nechat hodnotit vaše nejbližší vaše silné stránky a být překvapení, podle kolika lidí jste laskavá bytost.

Statistické metody v psychologii 1 (ZS) a 2 (LS)

Předmět mě naučil, že někteří vyučující radši matematický problém učí nematematicky, aby byl pochopitelnější pro nematematiky, použijí k tomu ale takový zápis, že je pro jednu informatičku se vzděláním v matice je naprosto nepochopitelný.

Ano, stále mám ráda matiku.

Ale po těchto dvou semestrech se ještě více tážu sama sebe, zda je kvantitativní analýza něco jiného, než hádání, když jsem pochopila, jakým stylem se matematikou ve statistice odhaduje, co jak často nastává.

Analýza kvalitativních dat (LS)

Pokud kódujete Pohodu od Kabátů, nejlépe se na to jde takto:
když se u nás chlapi poperou, tak jenom nožem, a nebo sekerou -> muži, pracovní nástroje, násilí
holky s motykama tancujou -> ženy, pracovní nástroje, kulturní vyžití (?!?)
hasiči to stejně nestihnou -> kritika HZS

Vývojová psychologie 2 (ZS) a 3 (LS)

I když mě protáhnete třemi semestry vývojovky, mít ji ráda nezačnu, a to ani když velkou část třetího semestru věnujeme paliativě a umírání.

Cože, my máme ještě čtvrtý semestr, a to patopsychologii dětí?!

Experimentální metoda 1 (ZS)

Když máte vyučujícího, který vám na začátku hodiny každému rozdá jednu Merci čokoládu a řekne vám, že každý, kdo ji vydrží nesníst až do konce hodiny, dostane druhou, kolik kombi studentů to skutečně ty tři hodiny vydrží, když je právě po obědě, hm?

Miluju některé naše vyučující <3

Čestná místa pro předměty, ke kterým mě nic zajímavého ani vtipného nenapadlo: Evoluční psychologie (ZS) (zase plná sexu, jak se v mém podání často stává), Kvalitativní metodologie (ZS), Klinická psychologie 1 (LS), Sociální psychologie 1 (LS), Základy školní psychologie (LS). V některých z předmětů by i zajímavé historky a kazuistiky byly, ale eticky je ven pustit nemohu.

Závěrečné tipy pro druháky

Pokud se budete chtít z teoretické kocoviny léčit psychoterapeutickým výcvikem, existují takové, které neběží ve školní dny.

Co tak vidím našťouchanost třeťáku, jsem ráda, kolik jsem z bakalářky stihla během druháku.

Pokud vám bude vadit formát vyučování třeba té statistiky, spojme se a pojďme s kvalitou výuky něco udělat společně. Jinak přeju hodně mentálních sil, které mohou být potřeba, aby si ke statistice leckdo z nás pravidelně zasednul a naučil se ji.

P.S. Tento článek byl dopsán v den, kdy jsem podle stagu 749. dnem studentkou psychologie. Občas se to psaní pěkně protáhne, zvlášť když zdraví vyvádí psí kusy. Jsem ráda, že se mnou máte trpělivost.

Vaše,

Aspirující třeťačka psycholožka

One thought on “Druhý rok psychologie za mnou – zhodnocení předmětů druháku na FF UPOL

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.