První rok psychologie za mnou – zhodnocení předmětů prváku na FF UPOL

Červen dvacátého třetího roku mého života přináší čtvrté zkouškové období na vysoké škole, první zkouškové na kombinované psychologii na UPOL. Minulý rok, prvák na informatice na ČZU jsem shrnula i se všemi letadly, kozičkami, létajícími součástkami a lahodným jídlem. Letos se tomu také nevyhneme.

Inspiruji se u Zblondynyzubarkou, která na konci shrnula veškeré své předměty (každý jednou větou) ve článku Co praktického mě naučila lékařská fakulta. Já tedy shrnu předměty, které jsem si zapsala v prváku, které plně nekopírují předměty doporučené pro prváky, a nejdůležitější myšlenku, kterou jsem si díky nim odnesla do života. Často jsou to informace získané mimo výuku z doporučené či základní četby, z diskuzí s vyučujícími a jinými cestami větší práce než zaznamenání na přednášce kterých máme minimum.

Předměty jsou řazené čistě náhodně.

Vzácná fotografie z doby, kdy jsem si na dva dny dojela do Olomouce na desetiminutovou zkoušku.

 

Cizí jazyk – Angličtina (ZS/LS)

Ani certifikátem na úrovni C1 se nevyhnete ústní zkoušce na úrovni B1+.

Základy filosofie (ZS)

V existencialistické kavárně od Sarah Bakewell se kromě pravdy o meruňkových koktejlech dočetla, že:

“…satirický Filozofický lexikon Daniela Dennetta a Asbjorna Steglich-Petersena definoval výraz “heidegger” jako “myšlenkové zařízení k vrtání do mohutných vrstev podstaty”. Příkladem užití je věta: “Nachází se to tak hluboko, že budeme muset použít heideggera.”

Ověřila jsem si, že jsem fanda fenomenologie a existencialismu, u zkoušky mi to ale bylo k ničemu.

Interakční psychologický výcvik (ZS i LS)

Domnívám se, že odpovědi dané Likertovou pětibodovou škálou na otázku “Účast na předmětu je smysluplně stráveným časem” se budou výrazně lišit podle vedoucího dané skupiny. U každého semestru je naštěstí možné si vybrat jinou skupinu.

Kulturní antropologie 1/2 (ZS a LS)

Příslušníci kmene Nacirema jsou pěkně mazaní. Nechybí vám v životě nějaký přechodový rituál?

Psychologie práce (LS)

Předtím, než hodlám předmět ignorovat pro jeho nezajímavost a podobnost se zkouškou, kterou jsem složila už na informatice, měla bych se přesvědčit, že daný předmět není státnicovým (protože ejhle, psychologie práce a organizace v nové akreditaci státnicové jsou).

Před online písemnou zkouškou na notebooku si od té doby také vždy kontroluji, že mám po ruce drátovou myš, pokud by mi zase přestala fungovat klávesnice i touchpad v závěrečné bleskové zkoušce z předmětu.

Psychologie agrese a destruktivity (ZS)

Občas i univerzita umí zařadit předmět do naprosto nevhodného ročníku.

Etologie (LS)

4 Tinbergenovy otázky jsou vysvětlením toho, proč si často se svými závěry nerozumí například psychologové s přírodovědci. Proč nás to nikdo neučil dřív? Proč se o tom víc nemluví?! Proč jste mi zatajovali pravdu?!?

Studium chování zvířat dokáže hodně pomoci porozumění lidem.

Homosexualita, znásilnění, prostituce i transvestitismus jsou pro živočišnou říši běžné, jen někteří lidé neustále prohlašují, že je to proti přírodě.

Základy anatomie a fyziologie (ZS)

Nevěřte učebnici, když se vám snaží namluvit, že varle je epididymidis, nebo že H2CO4 je kyselina uhličitá, nikoliv peroxouhličitá.

Kognitivní psychologie (ZS) a Vybrané otázky obecné psychologie (LS)

Některá slova týkající se vnímání jsou zákeřně jinak znějící ve slovenštině, než v češtině. V Plhákové je zbytečně mnoho psychoanalýzy. Kvalitní příprava na přijímačky na FF UK pokryly oba předměty dostatečně.

Psycholingvistika (LS)

Bilingvismu stále nikdo dostatečně nerozumí, zopakovala jsem si lingvistiku ze střední. Některé předměty je lepší si nezapisovat. 

Úvod do metodologie psychologického výzkumu 1 a 2 (ZS a LS)

Skvělá dvojice vyučujících, vtipy z prezentací a praktická využitelnost, která se testuje na každé hodině. Pochybovala jsem, zamilovala jsem si. A je sakra výhodné si metodologii zamilovat hned na začátku.

Úvod do neuropsychologie (LS)

Pomerančová a chilli Lindt čokoláda může mít drasticky odlišný dopad na dopaminový systém odměny určitých osob. Stejně tak může mít různý dopad váha učebnic, které si vyberete jako podklady pro zkoušku.

Etika v psychologickém výzkumu (LS)

Temná tečka na závěr – i na pro mě nejideálnější univerzitě občas koliduje etika, zákon, dobrá vůle a úmysly. Jo a nikdy nepodepíšu metakodex EFPA, ale to pro mě není nic nového.

Přeskočila jsem dějiny psychologie 1 a 2, vývojovou psychologii 1, komunikační dovednosti a úvod do studia psychologie, o kterých nemám vůbec co říct.

Co bych si už znovu v prváku nezapsala, když bych nemusela?

Vývojovou psychologii 1, Psychologii agrese a destruktivity, psycholingvistiku, komunikační dovednosti a psychologii práce. Někde překáží forma zkoušky, jindy forma přednášek, častokrát ale překáží, že velký potenciál předmětu je prostě něčím úplně pohřben.

Stupně vítězů

  1. Metodologie

    Co víc k tomu říct, tohle první místo mě překvapilo, ale jinak se s takovými vyučujícími nedá. Na poslední přednášce nám byla doporučena Guess the correlation. Správná šprťácká zábava.

  2. Anatomie a fyziologie/Úvod do neuropsychologie

    Interaktivní přednášky s pravidelnými pauzami a hromadným cvičením přes Zoom, jednou i s klavírním doprovodem (troufla jsem si). Pro kombi studenty s vloženou diskuzí s přesahem do praxe, kvůli koroně jsme ale přišli o dva semestry piteven, modelu mozku a možnosti provést krevní bed test, které si snad nahradím příští rok.

    Zkouška pro někoho těžká, já ale miluji,  když mě vyučující otázkami vede k odhalování souvislostí, a tím testuje, nakolik rozumím látce jako ucelenému konceptu. 

    Předmět se pro mě umístil na druhém místě jen proto, že jsem věděla, že mě prostě bude tak moc bavit.

  3. Etika v psychologii, Etologie a Kulturní antropologie 1 a 2

    aneb předměty, kde bylo místo pro můj milovaný sex a sexualitu.

    V kontaktní kombinované výuce byl dostatek prostoru pro diskuzi a kritickou analýzu. Samy předměty vám dají tolik, kolik si z nich vzít chcete. Nezatěžovaly mě znalostmi, které mi přijdou zbytečné, neužitečné a nezajímavé.

    U všech mě ale zklamal formát zkoušky.

Jaké lekce ale považuju za první rok na psychologii za nejcennější?

Online výuka dle Kpsychologovi vydá zátěží za online a prezenční výuku najednou – Zoom  fatigue se dá bránit tak, že nekoukám moc často na monitor. Ústní zkoušky online jsou naprosto pekelné, i když netrpím úzkostmi u prezenčních ústních zkoušek. Řešení zatím neznámé.

Při online výuce může nastat nejen dilema “přednáška, nebo spánek?”, ale i dilema “přednáška, nebo sex?”. člověka občas překvapí, jaká řešení dilemat nakonec aplikuje.

Není moudré stěhovat se během zkouškového. Ještě méně moudré je se stěhovat v průběhu zkouškového a semestru, protože to neumím rychleji.

Měnit si během korony trvalé bydliště je menší peklo, než by člověk čekal.

Ukončovat během zkouškového terapii je kaskadérský počin, i když se může jevit v podstatě bezproblémovým.

I když je pětihodinová cesta do Olomouce peklo, byla bych za ni radši, než nemoct na univerzitu ani vstoupit. Obdobně není nejlepší, když jedinou zpětnou vazbou za seminárku, na které strávím dvacet hodin času, je email “Ok, zápočet máte splněn, nashle.”

 

Po tomto čistě informativním příspěvku vám přeju hodně sil do zbytku zkouškového a do prázdnin.

Vaše

Aspirující psycholožka

3 thoughts on “První rok psychologie za mnou – zhodnocení předmětů prváku na FF UPOL

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.