Jak jsem se šprtala anatomii na přednášce LF UK

Poslední týdny převažují hodiny učení se na všechny zkoušky, co mě čekají v příštích třech měsících všechny ostatní činnosti (snad kromě spánku, kterého je s učením srovnatelně). Stohy papírů okolo mne se vrší, záložky v učebnicích se pomalu přesouvají blíže konci, krabička s čokoládovými bonbóny na stole bude za chvíli prázdná.

Možná i kvůli té přemíře učení v posledních týdnech jsem svolnější k trochu netradičním způsobům vstřebávání informací (i když je nesmysl tvrdit, že bych po tom nesáhla i tak, na to mám příliš ráda výzvy). A ta středeční devadesátiminutová přednáška z nervové soustavy byla rozhodně netradičním stylem procvičování. 

Od frapé málem až na pitevnu

Totiž, minulý týden jsem se po škole setkala s dlouholetým kamarádem, který je letos v prváku na medicíně. Z mrakodrapu byl krásný výhled na město. Už při objednávání (jak jim zase mohla dojít zmrzlina na shaky?!?) zapadl poslední zbyteček slunce, a tak jsem z venkovní terasy mohla sledovat pomalu se rozsvěcující městské osvětlení s frapé v ruce a s nechápavými pohledy baristek, proč-že-jako nechci normální kafe, ale zároveň proč-že-jako nechci frapé bez kofeinu. (Protože.)
Při mojí fascinaci jsem si spokojeně nechala vyprávět, jaké to na medině je, jaká by byla moje učící prognóza na dalších šest let, kdybych se byla bývala rozhodla pro medicínu a jaké zábavné věci se mohou stát už první rok na pitevně. Kamarád se samozřejmě rozhodl vymyslet, zda by mě na tu pitevnu přeci jen nepropašoval, ale po krátkém ústním testu z anatomie (krční žíla, neboli podle mě latinsky krkavicus) uznal, že bych neuhrála ani hodně podprůměrnou studentku prváku.
“A co teď máte na anatomii?” zeptala jsem se bez hlubšího úmyslu, ale po odpovědi že nervovou soustavu, mi bylo jasné, co teď s tím:

“V kolik? Kde? Jdu s tebou!”

Středa s PNS (neplést s PMS)

6:30

Vyzbrojuji se napůl popsaným nelinkovaným sešitem ze základky a penálem se šesti barevnými propiskami a tužkou. Říkám si, jestli není má učební kázeň podobná té Listerově.
“Na co to vůbec píšeš, Listere? Na vnitřek obalu od čokolády?! Vzpamatuj se, hochu, kde máš svůj blok? A kde jsou tvoje tužky? Kdepak máš úhloměr a pravítko?”

7:20

Vcházíme do nově postavené budovy LF UK. Kamarád tvrdí, že se okolo cesty pravidelně pasou ovce, ale že dnes je ještě nevyhnali na pastvu. Já se tím nenechávám zviklat a zírám na to, jak elegantně ta budova (kterou jsem poslední rok považovala za nový pavilon nemocnice a ne za budovu univerzity) působí a nakolik kontrastuje s nerenovovanými prostory, ve kterých (snad) budu od října trávit hodně času. Očekávám, že stejně na mě bude působit i posluchárna.

7:28

Nemýlím se. Kombinace modré, šedé a ocelových mraků za obřími okny mne fascinuje. Nacházíme se místa uprostřed učebny a rozbalujeme si své náčiní – já penál a sešit, můj doprovod dvojpatrová progressa a stoh prázdných A4ek.

7:30

Hodina začíná.

7:45

Dopisuji druhou stránku střídavě perem, tužkou, červeným perem, podtrhávám a spokojeně zjišťuji, že jsem se zatím nedozvěděla nic nového než ze svých učebnic. Začínám si myslet, že je přeci jen možná moje příprava vidět.

8:15

Opouštíme mně známé vody a nastupuje latina, zkratky, “Kam má vést tenhle nerv?” a (z řad nade mnou a pode mnou) “Co bylo na tom předchozím slajdu vpravo dole?”.

8:50

Ruka od psaní bolí, stránky jsou popsané místy nesrozumitelnými zkratkami, barevné čáry mám na svém nákresu trochu smotané do sebe, ale pořád mi dává smysl to, co poslouchám.

Komponenty automního reflexního oblouku a rami nn. spinales

9:15

Opouštíme učebnu mezi posledními po tom, co pronáším nejapnou poznámku na adresu povinného potlesku po ukončení přednášky (“To je snad pilot a přistál?!”). Přednášející se na mne usmívá, jako kdyby se marně pokoušel zařadit si mou tvář.
Vycházíme nouzovým východem, bahnitým kopcem dolů, kolem kolejí k dalšímu ústavu. Ještě jednou se zamýšlíme, jestli se náhodou neprotáhnu i na pitevnu, která za pár minut začíná. Nápad ale zavrhujeme. Chci domů a přepsat si poznámky z hodiny do přehlednější podoby.

Závěrem

Svoji výpravu na anatomii považuji za velice úspěšnou cestu. Za cenu dvoudenní bolesti pravé ruky jsem získala pocit, že mé znalosti periferní nervové soustavy by snad nemusely být až tak zlé.
Mým původním plánem bylo vrhnout se na přijímačkách do biologie, ale vzorový test mne minulý rok vyplašil a v mysli jsem se přeorientovala na ZSV. Teď zase cítím svobodu volby. a užila jsem si zajímavou přednášku!
Pokud se zadaří, příští týden mám v plánu podniknout studijní trip do Prahy a nasát pondělní atmosféru dvou vysokých škol.

V posledních dnech zjišťuji, že ohledně přijímaček se cítím mnohem sebevědoměji, než ohledně maturit. Asi bych se měla zamyslet, v jakém hodinovém poměru se učím na jednotlivé zkoušky, abych se nezasekla už u té maturity…

Vaše
Aspirující psycholožka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.